Hyvää ystävänpäivää Koka beachiltä

Hyvää ystävänpäivää Koka beachiltä. Tämä on toinen ystävänpäivä, joka tulee jäämään mieleen erityisenä. Viime vuonna samaan aikaan olimme Koh Rong Samloemin saarella samanlaisissa rantatunnelmissa kuin tänäänkin.

Tripadvisor kertoo Koka beachin olevan suosituin nähtävyys Maumeressa. Kaupungin keskustasta rannalle kestää ajaa 1-1,5 tuntia. Välimatka ei ole niin pitkä, mutta tie mutkittelee kuin serpentiini ylös ja alas mäkiä. Näkyvyys seuraavan mutkan taakse on usein olematon. Siksi onkin tärkeää, että autossa tai muussa kulkupelissä on hyvä äänitorvi. Kuskit tööttävät aina ennen seuraavaa "pimeää" mutkaa, että mahdollinen vastaantulija tietää pysyä omalla kaistallaan.

Kun Nilo - kukkula ja sen päällä oleva patsas, Statue of mother of all nations, lopulta tulee näkyviin, tietää rannan olevan lähellä. Welcome to Koka Beach - kyltti johdattaa oikealle tielle. Auto pomppii ja heiluu kuoppaisella ja kivisellä tiellä. Viranomaiset ovat halunneet rakentaa tähän kunnon tien, mutta sen varrella asuvat eivät ole halunneet luovuttaa maitaan tähän tarkoitukseen. Ymmärtäähän sen. Tiellä on kaksi tietullia. Molemmat eri maanomistajien väsäämiä puomivirityksiä. Ekasta puomista päästäkseen pitää maksaa 10 000 Indonesian rupiaa per auto ja seuraavasta 20 000 eli yhteensä n. 3€.

Laitettiin auto parkkiin ja lähdettiin aaltojen kuohua kohti. Paikalla oli pikkuinen ravintola ja alkeellisia vuokramökkejä, joista osa oli vielä rakennusvaiheessa.

Koka beachillä on kaksi erillistä rantaa, joiden välissä on iso kallio. Valitsimme spontaanisti vasemmanpuoleisen. Meillä oli mukana uudet snorkkeli, joita päätimme testata. Aallokko oli kova kuin myös virtaukset, joten pitkälle rannasta emme menneet. Olimme aivan kahdestaan vedessä kunnes yksi kalastaja liittyi hetkeksi seuraan. Myöhemmin paikalle tuli muutamia muitakin turisteja. Kuitenkin jäi sellainen fiilis, että omistaisi itse koko rannan.

Löydettiin vedestä hienoja simpukankuoria ja bongasin jopa kaksi kalaa. Juniori oli luovuttanut snorkkelimaskinsa minulle ja kannoin sitä kädessä. Oma maski oli päässäni ja kävelin rannan suuntaisesti kauemmas vedessä kahlaten. Sitten kumarruin nähdessäni hiekassa jonkun simpukan. Siinä samassa parimetrinen aalto iski takaapäin ja heitti minut eteenpäin. Kaikki kävi niin äkkiä, mutta pääsin nopeasti jaloilleni. Kyllä se aallon voima vähän tuntui. Lähdin kävelemään rantaa pitkin takaisin kertoakseni juniorille, että sinne päähän rantaa, jossa olin ei kannata mennä. Juniori huomasi, että pääni päällä ollut snorkkeli oli pois. En ollut sitä itse huomannut. Käveltiin vielä etsimään sitä, mutta pysyttiin ihan rantavedessä. Snorkkelia ei löytynyt. Parempi sen menetys kuin vaikka oman hengen. Meren voimaan ei tule suhtautua liian kevyesti. Se tosiaan voi yllättää.

Rantaravintolasta sai tilattua ruokaa. Menu sisältää vain kalaa. Saa valita mieluisen, joka sitten grillataan. Lisukkeina tulee riisiä, chilikastiketta ja jonkinlaista kasvissekoitusta, joka näyttää merilevältä. Nautimme lounaamme olkikattoisella lautakorokkeella. Valkea hiekkaranta, kalliot ja viidakko ympärillä tekivät ruokailuhetkestä täydellisen. Ravintolan sisältä löytyi muuten hylly, johon reissaajat ovat jättäneet kirjojaan. Olikin huvittava bongata sieltä Madventures - teos.

Kuskina meillä oli tänään paikallinen John Octavian, jonka kanssa vietämme myös seuraavat 6 päivää sillä huomenna alkaa roadtrip Trans-Flores highwaytä pitkin.

Hyvää Ystävänpäivää Suomeen tai missä ikinä oletkin.

Saadaksesi kuvan tiestä, joka kulkee Koka Beachin ja Maumeren väliä, käy tsekkaamassa Sini matkakuumeessa - Facebook - sivulle lataamani 5 minuutin pätkä paluumatkasta.

Vuosi sitten:

Hyvää ystävänpäivää Koh Rong Samloemista

1. Myöhästyneet ystävänpäivän toivotukset sinne paratiisisaarelle! Kyllähän sitä mieluummin makailisi rauhaisalla rantahietikolla kuin katselisi ikkunasta kotisuomen vesisadetta takkatulen ääressä. Mukavia päiviä sinne aurinkoon!

1. Kyllä tämä Suomen sään voittaa. Jos olemme onnekkaita, saadaan palata lumettomaan Helsinkiin, jos lehtijuttuihin on ollut uskominen.

2. Aika leppoisan oloista oleilua tuntuu olevan, hyvältä näyttää. Aika itseksenne olette taineet saada viettää rannalla ystävänpäivää. :)

1. Satunnaisia muita uimareita tuolla oli. Enimmäkseen paikallisia kalastajia ja rantaravintolan pitäjät perheineen. Koka Beach on pieni paratiisi.

3. Ihanaa eloa paratiisisissa :) Kyllä ystävänpäivä siellä näyttää mukavalle.

4. Kuulostaa ja näyttää täydelliseltä secret spotilta ja paratiisirannalta! Tuo tunne kun tuntee omistavansa koko rannan on kyllä mieletön :)

1. Floresin seikkailun jälkeen kävimme ihmettelemässä menoa Balin Kuta beachillä. Kyllä minä paremmin viihdyn rauhallisemmissa mestoissa. :)