Labuan Bajo, snorklaajan paratiisi

Kun Komodon kansallispuisto oli nähty, meille jäi kaksi päivää aikaa Labuan Bajossa. Jouduimme vaihtamaan hotellia, koska Puri Sari Beach resort oli täynnä. Sen meille oli varannut Flores Explore -opas John, joka oli kuljettanut meitä halki tämän ihanan saaren. Booking.comista sitten löysin mukavan pienen hotellin läheltä keskustaa. Se sijaitsi kukkulan päällä. Maisemat avautuivat Labuan Bajon satamaan ja merelle. Paikka oli täydellinen valinta meidän viimeisiksi päiviksi. Siellä näytti juuri siltä, mitä valokuvissa.

Huoneemme oli uima-altaan lähellä ja siellä oli kiva rentoutua tekemättä yhtään mitään. Hotellin ravintolan menusta löytyi niin paikallisia kuin eurooppalaisia vaihtoehtoja, joten juniori pysyi tyytyväisenä ruoan suhteen. Viimeiselle päivälle halusin suunnitella jotain erityistä ja menin respasta kyselemään snorklausmahdollisuuksia. Tarjolla oli valmiita kierroksia ensin Komodon kansallispuistoon, jonka jälkeen vene veisi hyville snorklauspaikoille. Halusin mieluummin viettää päivän merellä vain snorklaten. Respan työntekijä kertoi, että voisimme vuokrata paikallisen veneen miehistöineen päiväksi ja se maksaisi 1500000 eli reilut 90€. Hintaan kuului kahvi / tee, juomavesi ja ateria. Seuraava päivä lyötiin lukkoon.

Le Cecile tarjosi ilmaisen meno-paluu -kyydityksen keskustaan määrättyinä kelloaikoina ja lähdimme tutkimaan, mitä Labuan Bajolla olisi tarjottavanaan. Skipattiin kalamarkkinat ja suunnattiin pääkadulle, jossa oli vierivieressä toimistoja, jotka tarjosivat sukellus- ja snorklausretkiä. Käveltiin kadun päästä päähän. Siellä oli monta pankkia, vaatekauppoja, iso ja pienempiä marketteja sekä muutama ravintola. La Cucina -ravintola, josta tripadvisorin mukaan saa kaupungin parhaat pizzat, oli remontissa. Kävimme Le Pirate -nimisessä paikassa nauttimassa kylmät juomat. Paikassa on myös hotellihuoneita ja kattoterassilla oli pienenpieni uima-allas. Le Pirate oli tosi viihtyisä, mutta siihen aikaan päivästä aurinko paistoi suoraan terassille eikä sieltä varjoa löytynyt. Hikoiltiin juniorin kanssa niin kuin pienet siat. Suunnistettiin sitten meidän suosikkipaikkaan Mediterraneoon syömään. Siellä tuulettimien alla oli kiva viettää aikaa niin kauan, että hotellin kyyti tulisi hakemaan.

Satama päiväaikaan Le Cecile hotellilta

Labuan Bajon "pääkatu"

Le Pirate , ylimmän kerroksen terassilta

Vielä kerran Mediterraneo'ssa syömässä

Viimeinen kokonainen päivä Labuan Bajossa kului merellä. Veneemme vei meidät ensin Kanawa -saarelle. Siellä oli jo vähän isompi veneellinen muita ihmisiä, mutta ei ruuhkaksi asti. Erikokoisia ja -värisiä kaloja pyöri ympärillä  ja pohjan koralleissa. Vedenalainen maisema oli ihan tajuttoman kaunis. Korallit olivat hyväkuntoisen näköisiä. Vesi oli kirkasta, joten oli hankala arvioida, kuinka syvää täällä oli, kun näkyvyys oli selkeää. Ei näkynyt roskia. On kurjaa ollut lukea artikkeleja, miten roskaiset vedet joissain päin Indonesiaa on.

Veneemme kuljetti meidät vielä toiselle saarelle snorklaamaan. Siellä sitten bongasin pienen meduusan. Sen siimat osuivat käteeni ja tunsin poltetta veden alla. Onneksi siitä ei jäänyt mitään jälkeä. Päivällä klo 15 jälkeen olimme aivan uupuneita ja sanottiin kapteenille, että hän voisi jo viedät meidät takaisin Labuan Bajoon. Illalla tajusin, että aurinkorasvaa lisäillessäni olin unohtanut rasvata pakaroita. Ne olivat sitten mukavasti kärähtäneen ja istuminen ei tuntunut illalla kivalta.

Labuan Bajo tarjosi meille loistavan ympäristön tutustua läheiseen luontoon ja vedenalaiseen maailmaan. Kaupunki ei ole erityisen viehättävä, mutta siellä on viihtyisiä hotelleja, kuten Puri Sari ja La Cecile, joka oli meidän suosikkimme. Unohtakaa Bali hyvät ihmiset ja menkää Floresin saarelle. Tätä paikkaa ei turismi ole pilannut. 💖💕💗

Kanawa -saaren laituri. Tuolla oli pieni ravintolakin.

Linkit ja vinkit:

- Aiemmat postaukseni Floresin saarelta
La Cecile Komodo hotel
Flores explore tours

1. Woooow minkä väristä vettä! Aivan upea paikka, ihania kuvia��

1. Todellakin.. vesi oli niin kirkasta ja puhdasta, että ei voinut arvioida, monta metriä on matkaa merenpohjaan. Labuan Bajon satamassa tosin vesi oli ruskea.

2. Näyttää upealta! Täytyy varmaan lisätä omalle bucket listille.

3. Ai vitsit, että toivon pääseväni syksyllä tuonne uusinta yritykselle! :D Aivan mahtavat ilmat sattuivat teille!

1. Paikalliset kertoivat, että sadekaudellakin Labuan Bajossa on tosi vähän sadekuuroja. Tuo oli sadekauden loppupuolta.

4. Floresin alue on kyllä upea! Labuan Bajo itsessään ei mikään erikoinen, mutta loistava tukikohta muille aktiviteeteille. Mulle tuosta Le Piratesta tuli pieni vakkari hyvän nettiyhteyden ja herkullisten drinkkien ansiosta. Yövyin Le Piraten IHANASSA venehotellista, joka on ankkurissa kaupungin lahden poukamassa ja sinne kuljetaan pienellä local boatilla tieytyinätiettyinä kellonaikoina. Aluksi Labuan Bajo ei hurmannut, mutta jälkikäteen mulla on hyvinkin lämpimät muistot paikasta ��

1. Samat fiilikset jäi: kaupunki ei hurmannut, mutta sieltä pääsee Komodoon ja muille saarille sekä snorklaus-/sukelluspaikoille helposti.