Dubai -allaspäivä Zero Gravityssa

Lomailin helmikuussa koulujen talviloman aikaan viikon Dubaissa teini-ikäisen tyttäreni kanssa. Matkakohde valikoitui niillä perusteilla, että kohteeseen pääsi suorilla lennoilla, siellä olisi takulla lämmintä ja pääsisimme uimaan.

Dubaissa on itseasiassa aina lämmin. Sään puolesta siellä on oikeastaan vain kaksi vuodenaikaa: kuuma ja kuumempi. Kuuma eli talvikausi kestää marraskuusta huhtikuuhun. Helmikuussa saimme nauttia 26-30 asteen päivälämpötiloista.  Kesäkuukausina lämpö voi nousta 45 asteeseen ja silloin ulkona ei pysty juuri viettämään aikaa. Toisaalta kesässä on se hyvä puoli, että turisteja on vähemmän.

Olin järjestänyt lomaviikollemme muutamia retkiä. Yhden päivän päätimme pyhittää rentoutumiseen ja altaalla makoiluun. Hotellillamme oli pieni kattouima-allas mutta kun kerran olimme Dubaissa, piti ottaa selvää, mitä muita vaihtoehtoja täällä oli tarjolla.

Ei ole pakko yöpyä luksushotellissa päästäkseen käyttämään niiden rantaa tai allasalueita. Nopealla selailulla huomasin, että moneen siistiin paikkaan pääsee 100-200 dirhamilla (25-50€). Arkisin hinnat olivat vähän halvempia. Viikonloppuisin muutamat paikat näyttivät olevan K-18.

Valitsimme Zero Gravity sen sijainnin ja hienojen kuvien perusteella. Hotelliltamme piti mennä ensin metrolla Dubai marinaan ja sieltä raitiovaunulla Mina Seyahiin. Sitten oli vielä noin vartin kävely. Loput matkasta oli pölyistä hiekkakenttää ja rakennustyömaata. Löysimme perille muutaman väärän käännöksen jälkeen.

Päivälippu oli 75€ aikuiselta ja 13v lapselta. Saimme 25€ edestä vouchereita, jotka sai käyttää ruokaan tai juomaan. Olimme paikalla klo 11 aikoihin. Aurinkopetejä oli paljon tyhjillään, mutta niissä kaikissa oli 'varattu' -kyltti. Onneksi yksi työntekijä tuli kertomaan, ettei niistä tarvinnut välittää ja voisimme mennä mihin vaan vapaalle paikalle. Täällä on periaatteena 'first come first serve' eli varhainen lintu madon nappaa sekä parhaan paikan.

10 dirhamia = 2,5€

Päivä kului uiden, syöden ja kuunnellen äänikirjaa. Viereisellä tontilla oli Skydive Dubain pudotuspaikka. Omaa viihdettä tarjosikin tasaisin väliajoin ilmaan nousevat pienkoneet, joista hypänneet ihmiset liitivät varjoillaan ylitsemme. Kuumimpina tunteina yksi työntekijä kiersi alueella ojennellen pinseteillä kylmiä pikkupyyhkeitä. Toinen tuli myöhemmin kysymään, voisiko hän puhdistaa aurinkolasini ja käyttikin siihen pari minuuttia. Paikassa oli loistava palvelu. Zero Gravity tarjosi lomaamme ripauksen luksusta.

Aika oli mennyt eteenpäin kuin huomaamatta. Olimme olleet täällä kahdeksan tuntia. Kello 19 mennessä perheiden tulisi poistua alueelta, sillä siitä eteenpäin Zero Gravity muuttuisi bilepaikaksi. DJ viritteli laitteitaan läheisellä lavalla. Katselimme, kun aurinko laskeutui edessämme meren taakse. Päivä oli ollut aika täydellinen. Ei siihen oltu sen kummempaa tekemistä tarvittu. Pelkkää rentoutumista ja yhdessäoloa, mutta astetta paremmissa puitteissa.

"A vacation is having nothing to do
and all day to do it in."

Linkkejä ja vinkkejä:

1. Nyt kelpaisi yksi tällainen uima-allaspäivä Dubaissa, tai missä päin maailmaa tahansa. Matkakuume alkaa olemaan aika kova, kun ei pääse matkustamaan :)
    Dubaihin kyllä pitää joskus vielä päästä!

1. Kelpaisi todella. Voisin lähteä just nyt ihan minne vaan, jos olisi mahdollisuus.

2. Dubaissa en ole käynyt, mutta Avu Dhabissa käyneenä lokakuussa voin allekirjoittaa tuon 'kuumempi' vuodenajan. :D Se oli uskomatonta kuinka kuuma jossain voi olla! Joo huomasin Roomassa saman, että ei tarvitse olla omaa uima-allasta hotellissa kun voi ostaa päivälipun niihin altaille!

1. En ehkä halua testatakaan tuota kuumempaa vuodenaikaa. Kovin lämpötila itselläni oli 2017 heinäkuussa Albaniassa, jossa lukemat oli päiväsaikaan 40 asteen hujakoilla.

3. Heh, tää kuulostaa kyllä harvinaisen mukavalta näin ulkona olevaa räntäsadetta katsellessa. Kivasti pääsitte lämpimään vielä juuri ennen koronakriisin eskaloitumista. Ne ollaan oltu viimeksi marraskuussa ja siitä tuntuu olevan ihan liian pitkä aika ho nyt!

1. Mä erehdyin poistumaan kotoa tänään juuri räntäsateen aikaan ja liian vähissä vaatteissa. Olin syväjäässä, kun pääsin sisälle.

4. Kiva kirjoitus ja hyvä idea viettää Dubaissa ainakin yksi päivä beach clubilla rentoutuen. Mutta kyllä Dubaissa on kolmaskin vuodenaika eli leuto talvi. Vuodenvaihde on parasta aikaa kiertää nähtävyyksiä, ei tule kuuma muttei kylmäkään. Merivesi on sen sijaan sen verran kylmää, ettei siinä oikein tarkene muiden uida kuin siperialaisten. Hotellien ja vesipuistojen altaat on onneksi lämmitetty.

1. Siperiasta puheen ollen:Olen uinut Baikal järvessä syyskuussa. Se vasta kylmää olikin. 😁

5. Kyllä kelpaisi ihan mikä tahansa altaalla tai rannalla lekottelu tähän korona-arkeen. Olen käynyt Dubaissa joskus kymmenen vuotta sitten kun siellä vielä rakennettiin monia näitä resortteja. Olisi kiva päästä uudelleen nyt näkemään miten paljon kaupunki on kasvanut ja muuttunut.

1. Kieltämättä nyt, kun katselee vesisadetta ikkunan läpi, uima-allas ja aurinko houkuttelisi. ☀️

6. Meillä kävi Dubaissa muutama vuosi sitten niin, että juuri se päivä, kun menimme luksushotellille, satoi koko päivän vettä. Sentään meillä oli perjantaibrunssi pääosassa, mutta aika kivaa olisi ollut köllötellä myös altaalla ja rannalla päivä.

1. Olipa huono tuuri. Ymmärtääkseni tuolla sataa tosi harvoin.

7. Olin joulunaikaan Dubaissa ja kiertelemässä muutenkin ympäri Emiraatteja ja yövyin erittäin makeissa mestoissa. Olihan ne luksushotellien altaat ihan kivoja, mutta yhdessäkään en käynyt uimassa. Ei ollut riittävän lämmin minulle :D

Tuonne paikkaan kannattaisi ehkä ottaa taksi, niin ei tartte kävellä. Tuolla päin kun jalankulkijoita ei tosiaan oteta kamalasti huomioon, vaan oletetaan, että kaikki saapuu autolla.

1. Takaisin päin tultiin kyllä taksilla. Se kävely raitiovaunupysäkiltä kohteeseen ei näyttänyt kartassa pitkältä ja emme tosiaan tienneet, missä kunnossa tiet olivat.