Dubai teinin kanssa

Tämän vuoden helmikuussa koulujen talviloman aikaan lähdin teini-ikäisen tyttäreni kanssa Arabiemiraatien Dubaihin. Matkakohde valikoitui sen perusteella, mikä häntä kiinnostaa. Näitä asioita olivat lämpö, mahdollisuus uida ja hyvä wifi -yhteys.
Lensimme Fly Dubai -yhtiön koneella. Ulospäin se näytti siistiltä, mutta sisältä se oli vanhan ja nuhjuisen oloinen. Nukkuminen jäi melko vähiin. Saavuttuamme perille, jäimme rajamuodollisuuksien jälkeen yhteen kahvilaan heräilemään rauhassa kahvin ja aamupalan kera.

Hotellimme sijaitsi noin 40 minuutin metromatkan päässä. Koska oli vielä liian varhaista, kävimme heittämässä laukut säilytykseen ja lähdimme pyörimään läheiseen ostoskeskukseen. Illaksi oli luvassa ohjelmaa ja meidät haettiinkin pari tuntia ennen auringonlaskua aavikkosafarille.

Menomatkalla juniori nukkui ensimmäiseen pysähdyspaikkaan asti. Se oli jonkinlainen markkinapaikka, josta sai syötävää, juotavaa ja matkamuistoja. Täällä olisi päässyt ajamaan myös mönkijöillä, mutta me emme olleet siitä kiinnostuneet. Mukaan tarttui pari palestiinalaishuivia. Samanlaisia, joita minulla jo oli kotona eri väreissä.

Sitten alkoi retken kohokohta. Autojen renkaista otettiin vähän ilmaa pois ja lähdimme ajamaan halki aavikkodyynien. Kyyti tuntui vatsan pohjassa, kun menimme vuoroin ala- ja ylämäkeen. Lisäksi kuskimme osasi temppuilla autolla niin että se tuntui välillä keikahtavan nurin dyynien harjalla. Se oli hauskaa ja sai kaikki matkustajat autossa kiljumaan. Vauhtia olisi kyllä saanut olla enemmänkin. Kuskin olisi ollut kyllä hankala alkaa sooloilla, sillä edessämme samaa reittiä meni iso letka autoja.

Pidimme välissä lyhyen stopin keskellä aavikkoa. Kiipesimme avojaloin yhden dyynin päälle, pompimme ja tanssimme hiekassa. Se tuntui  ihanan pehmeältä varpaiden välissä. Olisin viettänyt paikalla pidemmänkin ajan, mutta sitten täytyi jatkaa matkaa ennen kuin aurinko laskisi.

Perillä odotti turisteille väsätty beduiinileiri, joka keinotekoisuudestaan huolimatta oli varsin viihtyisä. Samassa autossa olleet ohjattiin samaan pöytään. Pöytien keskellä oli esiintymislava ja ympärillä erilaisia kojuja. Kävin ratsastamassa lyhyen kierroksen kamelilla. Juniori ei halunnut sen selkään ja ilmeili minulle oudosti. Hän kertoi myöhemmin, että oli nähnyt yhden miehen lyövän kamelia kepillä.

Ennen illan esityksiä alkoi buffet -ruokailu. Valinnanvaraa oli runsaasti. Ulkoilmassa ruoka tuntui muutenkin maistuvan paremmin. Aurinko oli jo laskenut ja ilma oli vähän viileä. Huppari tuli todellakin tarpeeseen. Lopuksi saimme vielä nauttia esityksistä, jotka sisälsivät eksoottisia tansseja ja palavilla kepeillä taiteilua. Iltamme kustansi 50€ per henkilö ja oli jokaisen euron arvoista. Samanlaiselle safarille pääsee myös päiväsaikaan, mutta silloin tulishow jää puuttumaan, koska ei se tietenkään valoisalla näytä kummoiselta.

Burj Khalifa

Maailman korkein rakennus, Burj Khalifa oli tietysi koettava, kun täällä kerran olimme. Se on 828 metriä korkea ja Dubain ikoninen maamerkki. Olimme varaneet liput jo ajoissa ennen reissua. Ne piti käydä lunastamassa lipputiskiltä. Erillistä jonoa pitkin mentiin lippujen tarkastuksesta turvatarkastukseen.- Matkalla itse hisseille oli kaikenlaista katseltavaa, kuten kuvia paikan rakentamisen eri vaiheista. Harmi, kun hissistä ei nähnyt ulos. Vauhti oli nopea ja korvat menivät lukkoon nousun aikana.

Lippumme vei meidät kerroksiin 124 ja 125 eli 456 metrin korkeuteen. En usko, että olimme saaneet kauheasti lisäarvoa, jos olisimme menneet vielä 23 kerrosta ylemmäs. Näkymät olivat huikeat. Samaan aikaan alhaalla alkoi illan ensimmäinen suihkulähde -show. Se ei kaukaa näyttänyt niin ihmeelliseltä kuin maan tasolta.

Dubai Mall

Maailman korkeimmasta rakennuksesta juttu jatkuu maailman suurimpaan ostoskeskukseen. Dubai mall ei todellakaan jättänyt junioria kylmäksi. Viikon aikana kävimme täällä kolme kertaa. Joka kerralla löysimme jotain, mitä emme edellisellä kerralla olleet nähneet. Tuo ei ole mikään ihme, sillä onhan täällä yli 1300 myymälää, akvaario ja luistinrata.

Itse en ole niin innokas shoppailija. Mukaan tarttui kuitenkin pikkutuliaisia, postikortteja ja Lakrits Bûlow -rasia. Olisi kiinnostava tietää, paljonko tuolla tuli käveltyä kilometreissä. Lääniä nimittäin riitti ja käytävät tuntuivat loputtoman pitkiltä. Minua ilahdutti suuresti bongatessani sisältä pienen taksin. Miten näppärää olisikaan väsyneenä lukuisien kauppakassien kanssa tilata kyyti itselleen.

Mall of the Emirates

Mall of the Emirates sijaitsi kätevästi kahden metropysäkin päässä hotelliltamme, joten täällä kävimme tulo- ja lähtöpäivänä, kun laukut olivat hotellin säilytyksessä. Kooltaan se on "vain" 220 000 neliömetriä. Paikka tuntui mukavammalta kuin jättimäinen Dubai Mall. Paikan pohjapiirros hahmottui paremmin. Erikoisuutena täällä oli maailman suurin sisätiloihin rakennettu hiihtokeskus, Ski Dubai. Paikkaa pääsi ihailemaan lasiseinän läpi. Rinne ei ollut erityisen korkea, mutta varmasti ihan kelvollinen arabeille, jotka eivät ole lumeen tai mäenlaskuun tottuneet.

Niin täällä kuin muissakin Dubain ostoskeskuksissa pidin Foodcourt -paikoista. Niissä samalta alueelta löytyi valtavasti kohtuuhintaisia  ruokapaikkoja. Vaikka Dubaissa moni asia on kalliimpaa, täällä mentiin Suomen lounashintojen luokassa tai vähän halvemmalla.

Tanssivat suihkulähteet

Iltaisin puolen tunnin välein Burj Khalifan tekojärvessä alkaa esitys, joka kerää ympäristön täyteen ihmisiä. Suihkulähteet tanssivat valoefektien sävyttäminä musiikin tahtiin. Taustalla voi kuulua ihan mitä vaan klassisesta nykymusiikkiin. Joillakin nettisivuilla lukee virheellisesti, että show kestäisi puolen tunnin ajan. Se tosiasiassa kestää vain sen yhden kappaleen ajan.  Katsoessani Armenian pääkaupungissa Jerevanissa vastaavaa, mutta pienempää showta, siinä oli kiva, kun esitys kesti noin tunnin yhteen putkeen ja kappaleet vaihtuivat peräjälkeen.

Laguna waterpark & La Mer

'

Dubaista löytyy vesipuistoja, mistä valita. Karsin joukosta paikan, jossa järjestetään delfiini -esityksiä ja tein hintavertailua lopuista. Valitsimme lopulta Laguna vesipuiston. Sinne menee päivittäin kahta eri reittiä ilmaiskuljetus ja meidän lähihotelli oli listalla, joten perille pääsy oli helppoa.
Päivälippu kahdelta oli 45€ ja siihen kuului ruuat ja juomat, joita sai klo 16:30 saakka hakea yhdestä kioskista niin usein kuin halusi.

Paikassa oli oma alueensa perheen pienimmille. Me viihdyimme isommissa liukumäissä ja lazy river -alueella kellumassa. Minulle hurjin mäki oli nimeltään  Manta. Se laskettiin kahdestaan kumilautalla, jossa oli kahvat kiinnipitämistä varten. Luulin aluksi, että se on joku mukava putkiliukumäki. Kun putken päästä sitten näkyi valoa, huomasin, että tulisimme isoon avoimeen ramppiin. Kiljuin kuin sikaa tapettaisiin, kun menimme rampin toiselta puolelta toiselle. Juniori yritti käskeä minua olemaan hiljaa, mutta se oli hankalaa. Tämä kyseinen ramppi näkyy muuten yllä olevassa liukumäki -kuvassa vasemmalla.

Viihdyimme vesipuistossa melkein sulkemisaikaan. Sitten lähdimme tutkimaan La Mer -rantaa. Se on verrattain uusi, valmistunut syksyllä 2018 ja kuuluu Jumeirahin alueeseen. Uimarit olivat jo kaikonneet lähes kokonaan. Kävelykadulla näkyi paljon perheitä ja nuorisoporukoita. Päätimme jäädä tänne illalliselle. Ruokailun jälkeen testasimme ensimmäistä kertaa Uber -taksia tässä maassa. Lähin metroasema oli kaukana eikä vatsat täynnä kävely tuntunut houkuttelevalta. Sovellus toimi hyvin ja kyyti tuli 10 minuutissa.

(Vesipuiston lisäksi vietimme yhden luksus -allaspäivän Zero Gravityssä. Siitä on oma tarinansa ja linkki tämän postauksen lopussa.)  😊

Dubai Marina & mall

Dubai marina oli täynnä luksusta silmänkantamattomiin. Ympärillä oli niin perinteisiä kuin hassun muotoisia pilvenpiirtäjiä, jotka loistivat kilpaa auringon kanssa. Ohitse lipui luksusjahteja ja turisteja kuljettavia aluksia. Kävelimme kilometrikaupalla pitkin rantabulevardeja. Tästä päivästä puhelimen askelmittari illalla näytti koko Dubain viikon ennätyslukemia, yli 20000 askelta.
Ravintoloita oli vieri vieressä, joten oli helppo löytää ruokapaikka. Ruokarajoitteiselle juniorille kun ei kelpaa mikä tahansa.

Minulla oli alun perin ihan erityinen syykin tulla Dubai Marinaan. Täällä on mahdollista kokeilla maailman pisintä kaupunkiympäristössä olevaa vaijeriliukua. Olin kotona katsonut videoita kyseisestä aktiviteetista, mutta täällä jänisti, kun näin vaijerin loppupään. Jos sinä olet rohkeampi, suunnista kaupungissa ollessasi Dubai mall'iin. Xline -toimisto löytyy ostoskeskuksen katutasosta.

Dubai mall oli pienempi kuin edellä mainitut. Täällä löytyi paljon samoja ketjuliikkeitä, mitä Helsingin Forumista ja Kampista sekä lisäksi luksus -kauppoja. Kunnon ilmastointi sisällä tuntui mahtavalta, kun oli kävellyt auringonpaisteessa.

Al Seef

Al Seef on ravintoloiden ja kauppojen keskittymä Dubain kanaalipoukaman rannoilla. Sen rakennukset on tehty kunnioittaen menneitä aikoja. Paikkaa sanotaan kulttuuriperintöalueeksi, vaikka kaikki siellä on uutta. Tykkäsin Al Seef'istä. Kun oli ajattelematta, milloin alue oli rakennettu, pystyi hyvin aistimaan entisaikojen tunnelmaa.

Ruokailun jälkeen minä halusin kävellä alueen toiseen päähän. Junioria väsytti. Hän halusi mieluummin pitää jäätelötauon, sillä oli bongannut alueella London Dairy -liikkeen. Jäätelön saatuaan piti etsiä istumapaikka. Kaikki vapaat pöydät olivat auringossa. Jumalaisen kaunis nainen abayassaan tajusi tilanteen ja viittoi juniorille vapaata paikkaa hänen pöydässään. Sinne he jäivät istumaan, kun lähdin seikkailemaan alueelle.

Kävelin Al Seefin toiseen päähän, jossa jonotti sadoittain ihmisiä avojaloin. Siellä myytiin hedelmiä, popcornia ja kukkia pussitettuina. Uteliaisuuttani oli pakko kysyä, mitä siellä tapahtui. Ihmiset jonottivat hindutemppeliin, jossa oli jokin erityinen päivä. Minäkin olisin voinut kuulemma mennä sisään, mutta en todellakaan olisi jaksanut jonottaa.

Palasin juniorin luo. Menimme vesibussilla kanaalin yli. Matkalla metrolle löysimme paikallisen tarjoustalon, jossa oli jäätävä tungos ja kapeat käytävät. Juniori löysi värikynät ja t-paidan, jotka kustansivat 3€.

Muuta kivaa

Dubaissa oli hirveän helppo käyttää julkisia. Matkakortit kahdelle hengelle ja kaikille vyöhykkeille viikoksi maksoivat 220 dirhamia eli 50€. Kuljimme pääasiassa metrolla ja kerran raitiovaunulla. Metrot olivat tosi siistit ja täsmälliset. Päähäni tarttuu helposti kaikenlaista turhaa tietoa. Dubain metrossa opin arabiaksi 'seuraava asema on' ja 'ovet sulkeutuvat'. Muistan ne edelleen.

Kiva, kun metroissa oli oma vaunu naisille ja lapsille. Kyllä sitä ruuhka-aikana oli mieluummin kuin sillit purkissa naisten kanssa. Jos joku kaksilahkeinen vahingossa tuli väärään vaunuun, hän sai nopeasti kuulla siitä. Mies voi saada 100 dirhamin eli 23€ sakon ollessaan naisten vaunussa Dubain metrossa.
                                                   🔆
Meidän hotellin vieressä oli eräs ruokapaikka. Sen ikkunassa oleva teksti sai hyvälle tuulelle kävellessäni paikan ohi. Siinä luki että jos sinulla ei ole rahaa, ruoka on ilmaista. Se on lahja Allahilta.
                                                    🔆
Tunsin oloni Dubaissa aina turvalliseksi. Myös silloin, kun palasimme hotellille pimeän aikaan. Uskon, että rikosten vähyyteen vaikuttaa se, että rangaistukset Arabiemiraateissa ovat niin kovia.
                                                    🔆

Loppukaneettina täytyy todeta, että Dubai on helppo kohde lapsiperheille. Täällä ei varmasti tekeminen lopu ja teinikin viihtyi.

Jos jätin jonkun hyvän paikan mainitsematta, jaathan vinkkisi 'kommentit' -osioon.

Linkit ja vinkit:

1. Dubai on itselläni haaveena. Onkohan siellä niin hyvät nettiyhteydet, että voisi etätöitä tehdä?

1. Kyllä mä uskon. Wifi oli hyvä hotellissa ja kaikissa ravintoloissa sekä vesipuistossa. Ostoskeskusten yleiset wifit oli ainoat, mitkä takkuili. Passintarkastuksen yhteydessä muuten annettiin paikallinen SIM -kortti. Sitä me ei testattu, kun ilmankin pärjättiin.

2. Minäkin kävin Dubaissa muutama vuosi sitten tyttäreni kanssa. Hän oli jo teini-iän ylittänyt siinä vaiheessa mutta aurinkoa ja lämpöä lähdimme hakemaan, kun Suomessa oli vielä koleat kevätkelit. Taisimme olla samalla (tai saman tapaisella) jeeppisafarilla. Ajeltiin dyynejä ylös ja alas ja lopuksi oli illallinen leirissä. Madinah Jumeirah oli Marinan osalla yksi lemppareistani Dubaissa. Matka oli kiva, vaikkei meille mitään hellesäitä osunut kohdalle. Lähes koko viikon puhalsi kylmä tuuli, joka tuli meille aika yllärinä. Kyllä se Suomen kelit voitti, mutta ei ollut ihan sitä mitä oltiin odotettu. Dubaista jäi muutenkin hieman muovinen ja kaksinaismoralistinen kuva. Paikka oli kiva nähdä mutta ei jäänyt fiilistä että pitäisi päästä uudestaan.

1. Ei itsellänikään suurta hinkua ole takaisin. Jos Emiraatteihin vielä joskus päädyn, täytyy katsastaa vuorostaan Abu Dhabi. 😊

3. Mielenkiintoinen vaikkakin ristiriitainen Dubai. Meillä on varattuna Persianlahden risteily lähtöpaikkana Dubai jouluna. Saattaa olla, että siirtyy. Pitää palata näihin juttuihin silloin.

1. Toivottavasti jouluna tilanne maailmalla on paljon parempi. 😊

4. Paljon tuttuja maisemia ja samoja kokemuksia Dubaista! Hauska aina lukea paikasta, missä on itse käynyt ja muistaa minkälaista just siellä on. Muistan myös nuo metron kuulutukset, jäi mieleen jo ekalta reissulta :D Dubaissa on parasta sen monipuolisuus!

5. Hups, huomaan, että aiemmin kirjoittamani kommentti ei olekaan ilmeisesti lähtenyt. Dubaissa olemme käyneet mekin. Burj Khalifa, opastettu vierailu moskeijaan, Deiran alue, Dubain museo ja vanha osa kaupungista sekä palmusaari olivat hieno lisä kaikkiin hienoihin rakennuksiin ja ostoskeskuksiin. Ainoa miinus meidän viikossamme oli se, että Dubai ei ole jalankulkijan paratiisi, onneksi taksit olivat halpoja. Me vain aina tykkäämme kävellä ympäriinsä. Dubai oli meille hiihtolomaviikon kohde, siellä oli todella lämmintä helmikuussakin. Kesällä en edes kuvittelisi niihin helteisiin meneväni.

1. Mekin mentiin Deiraan, koska oltiin luettu, että se olisi hieno paikka. Löydettiin vaan valtava rakennustyömaa. 😂

6. If you want to explore the desert in Dubai, you must book a Desert Safari Tour Dubai. It is the perfect way to experience the culture of this arid region. During the desert tour, you will see the dunes and other wildlife. The camels graze on small shrubs and grasses. While you are on the desert, you may see other tourists on the desert. It is also the perfect opportunity for socializing and getting to know new people.
    < a href="https://travelplandubai.com/guest-services/private-tour-guides/">Dubai Private Tours