Essaouira, Marokon rento rantakaupunki

Minibussimme oli ohittanut lukuisia kyliä ja kymmenittäin vuohi- ja lammaslaumoja matkalla Marrakeshistä rannikolle. Nojailin minibussin ikkunaan ohikiitäviä maisemia tuijotellen. Jotain sinistä alkoi näkyä horisontissa. Se sai minut ryhdistäytymään nopeasti. 'The sea", hihkaisin spontaanisti vieressä nuokkuneelle Oscarille.

Atlantin valtameri ja Essaouiran valkeat rakennukset olivat ilo silmälle karun sisämaan jälkeen. Olin heti täynnä energiaa. Minibussissa oli yksi perhe ja muutama pariskunta. Minä ja Oscar ainoina soolomatkaajina päätimme lyöttäytyä yhteen.

Meidät jätettiin hiekkarannan päähän venesataman lähelle. Selitin Oscarille Game Of Thrones -sarjasta, joka sai minut tulemaan Essaouiraan. Näytin kuvia sarjan kohtauksista. Oscar piti sitä hauskana ideana, että lähdetään etsimään kuvauspaikkoja, vaikka hän ei itse sarjan fani olekaan. Ne löytyivätkin pian lyhyen kävelymatkan päästä ja niistä kerroin aiemmassa Game of thrones kuvauspaikkoja Marokossa - postauksessa.

Kalastajien verkot olivat siisteissä kasoissa. Kauempana kävi kova vilske, kun päivän saalista myytiin eteenpäin. Satamasta olisi voinut ostaa tuoretta kalaa ja viedä sen läheiseen ravintolaan tai grillikojulle, jossa kalasta valmistetaan ateria. Jätimme tämän mahdollisuuden väliin, sillä emme olleet vielä nälkäisiä. Poistuimme kalojen hajusta kohti medinaa, vanhaa kaupunkia. Tämä muureilla ympäröity alue on Unescon maailmanperintökohde. Liikkeellä oli paljon turisteja, mutta ei ruuhkaksi asti. Myytävänä oli hyvin pitkälti samanlaista tavaraa, mitä löytää Marrakeshistakin. Erään liikkeen edustalla oli yrttejä kasvamassa ruukuissa. Yksi kulkukissa mutusteli niitä tyytyväisenä. Täällä pistin merkille, miten kissat olivat terveen pulskia. Ne varmaan saavat syödäkseen ylijäämäkalat ja muut herkut. Kun kävelee medinassa muurin vierustaa pitkin lähimpänä merta, voi kuulla, miten aallot iskeytyvät kiviin. Meren pauhu on paikoittain niin kova, että kuulostaa niin kuin aallot tulisivat kohti seuraavan kulman takaa.

Tarpeeksi käveltyämme alkoi tulla nälkä. Kujien varsilla oli paljon ravintoloita sisäänheittäjineen, mutta moni niistä oli aika nuhjuisen näköisiä. Teki mieli syödä jossain mukavassa paikassa. Huomasin sitten jossain kohtaa pihan, jonka lattia oli tehty värikkäistä laatoista. Siellä oli pöytiä, joissa oli koristeellisia sisustustavaroita ja kyltti, joka osoitti rakennuksen sisällä olevan ravintolan. Paikan nimi on Megaloft by OthmanChic.

Huh, mikä löytö tuo ravintola olikaan. Sisustus on todella kaunis. Kerroksia on kolme ja ravintolan lisäksi paikassa on kahvila ja taidegalleria. Me menimme kattoterassille, josta löytyi mukava varjoisa paikka. Koska olimme rannikkokaupungissa, valintani menusta oli luonnollisesti merenelävää 'king prawns with saffron sauce'. Pöytään tuotiin alkupalaksi herkullisia oliiveja, leipää ja muutamaa dippikastiketta, joiden sisältö jäi epäselväksi. Sitten pääsin pääruoan kimppuun. Se maistui taivaalliselta. Ruoka oli niin herkullista, että voihkin tyytyväisyydestä sitä syödessäni. Tällaista reaktiota ruokaan ei kovin usein tule. Ai että, miten hyvä ruoka tekeekin onnelliseksi. Jos menet Essaouiraan, älä jätä menemättä tähän ravintolaan. Hyvä ruoan ja visuaalisen ympäristön lisäksi paikka tarjoaa livemusiikkia, kokkauskursseja ja joogabrunsseja.

houkutteleva sisäänkäynti ja laattalattia, joka kiinnitti huomioni

kattoterdeltä

galleriasta

king prawns with saffron sauce

Ruokailun jälkeen lähdettiin medinasta rannalle. Oli ihana riisua kengät ja kävellä avojaloin pitkin hiekkarantaa. Käytiin  kahlaamassa rantavedessä, joka oli jääkylmää. Kauempana oli surffaajia märkäpuvuissaan. Essaouirassa on usein tuulista ja hyvät aallokot. Kuljimme musiikkia kohti ja se johdatti meidät erään rantaravintolan aurinkoiselle terassille. Livebändi soitteli pop-rock -tyylistä musiikkia. Valtasimme yhden tilavan sohvan. Tilasimme marokkolaiset oluet, jotka tarjoilija kaatoi jäädytettyihin tuoppeihin. Aurinko, musiikki, meri, aaltojen liikkeet ja kylmä olut yhdessä tekivät hetkestä täydellisen. Vietimme rannalla sen loppuajan, mikä meillä oli ennen kuin piti kävellä minibussillemme, joka kuljetti meidät takaisin hektiseen Marrakeshiin. Päivä Essaouirassa oli ihanan rento. Täällä tosiaan tunsi olevansa lomalla.

+ Vuohia puissa

Matkalla Marrakeshista Essaouiraan pysähdyimme paikkaan, jossa oli puita ja vuohia niiden oksilla. Tätä hassua ilmestystä turistit pysähtyvät ihmettelemään ja kuvaamaan. Vuohet tosiaan kiipeävät puihin kypsien arganpuun hedelmien houkuttelemina. Ne eivät kuitenkaan jää sinne oleskelemaan eivätkä mene puuhun laumoina. Nyt puussa ei ollut hedelmiä. Maanviljelijät ovat laittaneet vuohet puihin tienatakseen ylimääräistä rahaa. Juuri ennen reissua Muuttolintu -blogin Anna oli tehnyt oman postauksensa näistä vuohista. Hän tiesi kertoa, että joskus vuohet ovat jaloistaan sidottuna puuhun, että pysyvät siellä. Näitä vuohia ei onneksi oltu sidottu. Kävin tutkimassa asiaa hyvin läheltä. Niille olis sen sijaan väsätty oksista jalustoja, joilla oli helppo seistä.

Annoin itse maanviljelijälle 20 dirhamia eli noin 2 euroa vuohien kuvaamisesta. Eihän se kivaa ole, että vuohet joutuvat päivällä niissä puissa pönöttämään, mutta mikäs minä olen arvostelemaan. Suomessakin maanviljelijät kamppailevat toimeentulonsa eteen, joten mikähän mahtaa olla tilanne Marokossa. Ihminen pohjimmiltaan haluaa vain pärjätä ja ansaita ruoan pöytään perheelleen.

Muita postauksiani Marokosta:

1. Aaah ihana Essaouira, siellä oli niin lomatunnelma! Tosi rento paikka oleskella pitempäänkin, tuntui että kuukausikin meni ihan hetkessä. Ai hitsi nyt harmittaa, kun jäi tuo ravintola testaamatta, vaikuttaa mahtavalta!

1. Mekin löydettiin se vahingossa ja se oli onni. Nälkäisenä sorrun helposti ensimmäiseen eteen osuvaan ruokapaikkaan. Tällä kertaa en sitä tehnyt.

2. Ihanasti kuvailtu eläväinen postaus! <3 Marrakechiin on joskus pakko päästä käymään, Essaouira kuulostaisi hyvältä päiväretkeltä.

1. Kiitos. Päivän perusteella Essaouirassa viihtyisi kyllä pidempäänkin.

3. Hauskan näköisiä kieltämättä nuo vuohet. En tiedä, antaisinko itse rahaa tuosta kuvaamisesta, sillä todellakin helposti ihmiset ahneuksissaan keksivät epäinhimillisiä keinoja ottaa enemmän ja enemmän irti eläimistä (kuten jaloista sitominen). Nuo ovat vaikeita tilanteita, joissa on välillä hankala päättää, mikä on oikein ja mikä ei.

1. No nuo eivät näyttäneet kärsiviltä eikä niitä oltu onneksi sidottu. Noita vuohenomistajia en pitänyt ahneina vaan köyhinä ihmisinä, jotka haluaa saada sen ruoan pöytään.

4. Ihana palata Marokkoon hetkeksi. Minä pidin Essaouirasta erittäin paljon. Siinä kaupungissa on ihan oma kauneutensa. Öitä käydäkin katsomassa omista kuvista onko jalkojen alla lampailla tukilautoja.

1. Essaouira oli kyllä raikas tuulahdus Marrakeshin jälkeen.

5. Marokko on upea Kävin siellä 10 vuotta sitten Chefchouenissa ja mieli tekisi päästä uudestaan. Mielenkiintoinen tuo vuohi homma �� ymmärtäähän sen helpon rahan takia ��

1. Itse olen alkanut haaveilla uudesta Marokon matkasta Fes - Chefchauen - kombosta :)

6. Essaouira, kuten yleensäkin merelliset kaupungit, oli myös minulle yksi kivoimpia kohteita Marokon reissullamme kohta pari vuotta sitten. Toki Casablancakin on rannalla, mutta Essaouira on myös pieni ja helposti lähestyttävä, mitä iso Casablanca ei ole. Medinan ruutukaavakin on siellä helppo toisin kuin vaikka Marrakeshissa ja Meknesissä.

1. Kieltämättä medina oli mukavan kokoinen. Koska se oli muurien ympäröimä, ei voinut eksyä pois alueelta.